czwartek, 28 kwietnia 2016

Jak biegać w FiveFingers?

Artykuł dla wszystkich osób, które chciałyby efektywnie biegać w FiveFingers po górach, przełajach i asfaltach ale nie wiedzą jak zacząć, żeby zachować zdrowie.

Biegam w FiveFingers już 22 miesiące, stosuję 2 modele:
  • SPYRIDON MR do biegania po górach, przełajach i czasem też po asfalcie. Na zdjęciu FiveFingersy model SPYRIDON MR z dnia pisania artykułu.


  • BIKILA LS do biegania po asfalcie, kostce brukowej, chodnikach itp. nawierzchni. Na zdjęciu FiveFingersy model BIKILA LS z dnia pisania artykułu.



Najbardziej jestem zadowolona z modelu SPYRIDON, tak po prawdzie BIKILE kupiłam na przecenie i jest ona gorszej jakości, w całym artykule pisząc o FiveFingers będę mieć na myśli model SPYRIDON, chyba, że wyraźnie zaznaczę, że chodzi o inny model.
Mam za sobą doświadczenie w bieganiu w FiveFingers przy różnych temperaturach (-10 stopni do +40 stopni Celsjusza) w każdych warunkach świetnie się sprawdzają, chociaż wiadomo przy mrozie stopa marznie, ponieważ but nie ma żadnego zabezpieczenia od mrozu, natomiast przy wysokiej temperaturze stopa się poci, ale przy każdych warunkach buty zachowują swoje właściwości i dopasowują się do stopy. Najlepiej biega mi się w czarnych skarpetkach za kostkę, ponieważ stabilnie trzymają stopy w butach i nie powodują żadnych otarć ani pęcherzy. Dużym plusem FiveFingers jest efektywne bieganie tzn. organizm nie męczy się tak bardzo jak w bieganiu w innych butach, są wykorzystywane wbudowane w człowieka mechanizmy, które posiada od urodzenia.
Żeby biegać w FiveFingers trzeba posiadać mocną psychikę, trzeba liczyć się z faktem, że czasem będzie się na biegu jedyną osobą, która ma na nogach inne buty, ludzie będą mieli komentarze typu: „A co to za dziwne buty?”, „Biegniesz w skarpetkach?”, „Pięć paluszków i każdy osobno.”, komentarze mogą być inne w zależności od pomysłowości spotkanych osób. :-) Możemy też spotkać niedowiarków, którzy będą mówić :”Chcesz przebiec w nich cały bieg? Na pewno nie masz butów na zmianę?”, tak więc trzeba uzbroić się w cierpliwość i po prostu robić swoje. Czasem możemy też spotkać pozytywne komentarze, kiedyś na maratonie przebiegła koło mnie dziewczyna i powiedziała: „FiveFingersy to moje marzenie” albo ludzie będą mówić: „Wow, tak dużo kilometrów już ci się udało przebiec”.
Dla wszystkich, którzy marzą o bieganiu w FiveFingers podzielę się moim doświadczeniem i wiedzą, przepraszam za brak fachowego słownictwa, ale nie jestem lekarzem. :-)
Aby zacząć biegać w FiveFingers trzeba zaadaptować organizm do nowych butów. Praktycznie każdy jest stworzony do biegania naturalnego, ma do tego odpowiednie mięśnie i mechanizmy w organizmie, ale potrzeba czasu żeby wrócić do natury. To tak jak z szarymi komórkami, każdy ma szare komórki, ale niektórzy mniej ich używają więc nie staną się super inteligentni z dnia na dzień.
Warto zaznaczyć, że zakładając FiveFingersy organizm sam łapie technikę biegu, ale kiedy zaczynamy używać mięśni, których długo nie używaliśmy (nawet jak ktoś długo biegał inną techniką, może przyjąć jakby zaczynał od zera) musimy im poświęcić trochę czasu na przystosowanie. Wszystko zależy od masy ciała, od butów zakładanych na co dzień, od techniki biegania oraz innych aktywności fizycznych.
Przy bieganiu naturalnym ważne są łydki, ale jak ktoś dużo jeździł rowerem to może nie mieć z nimi większego problemu. Innymi bardzo ważnymi mięśniami są mięśnie stopy. Ktoś powie przecież codziennie chodzę, biegam to używam mięśni stóp, ale tutaj potrzeba czegoś więcej...

Żeby przystosować stopy do biegania naturalnego zalecam kilka sposobów dotyczących chodzenia:
  1. Chodzenie na boso po domu
    Ja dużo chodzę na boso po domu, rzadko zakładam kapcie czy skarpetki, stopa porusza się wtedy w naturalny sposób i nie jest narażona na skaleczenie. Innym plusem jest regulacja temperatury całego organizmu, przegrzewanie stóp (zakładanie grubych skarpet) powoduje przegrzewanie całego ciał.
  2. Chodzenie na boso po dworze
    Zalecam chodzenie na boso po dworze, ale po sprawdzonej nawierzchni np. na ogródku, leśną ścieżką, po plaży. Nie polecam chodzenia na boso po chodnikach czy poboczach, gdzie mogą być różne szkła, puszki albo inne śmieci mogące spowodować skaleczenie.
  3. Chodzenie po kamykach
    Zachęcam do chodzenia po kamykach, to świetny masaż dla stóp tylko oczywiście trzeba to robić z umiarem np. 5 minut, 10 minut przerwy i tak ze 3 powtórzenia. Kiedyś przyniosłam do domu szyszki, rozrzuciłam je na podłodze (parkiecie) i chodziłam po nich, było fajnie, miałam masaż stóp, zapach lasu, ale minus był taki, że szyszki puszczały sok i stopy mi się od nich kleiły. :)
  4. Chodzenie w butach na cienkiej, płaskiej podeszwie
    Polecam chodzenie w butach na cienkiej podeszwie. Dla kobiet sprawdzają się baleriny, dla wszystkich mogą to być sandały, tenisówki, addidasy bez amortyzacji. Wiadomo zimą na śnieg czy mróz trzeba założyć buty odpowiednie do pogody, ale przy kilkunastu stopniach na plusie nie trzeba zakładać masywnych butów obciążających stopy czy butów na obcasach.
Nie chodzę w FiveFingers na co dzień, mam tylko modele do biegania, ale stosuję się do powyższych punktów i nie mam problemu ze stopami.

Z moich obserwacji wynika żeby efektywnie biegać w FiveFingers ważne są różne czynniki:
  1. Równowaga
    Ćwiczę równowagę chodząc po cienkich krawężnikach i staram się z nich nie spaść. Oczywiście można ćwiczyć w inny sposób, ale ważne żeby umieć poruszać się wzdłuż linii prostej i nie przechylać organizmu za mocno w żadną stronę. Swego czasu ćwiczyłam na kupionym w Lidlu urządzeniu EXERCISE BALANCE BOARD (Cirvit) ale najlepiej jak każdy dobierze coś odpowiedniego dla siebie.
  2. Biegi przełajowe
    Podczas biegów przełajowych stopy pracują pełną parą, czym bardziej nierówny teren, więcej gałęzi, górek, dołków tym lepiej, ponieważ FiveFingersy nie mają grubej podeszwy więc pozytywnie odczujemy różną nawierzchnię i ćwiczymy mięśnie stopy. Na przełajach ćwiczymy też równowagę i czerpiemy przyjemność z biegu w otoczeniu zieleni. :)
  3. Krótkie spodenki
    Kiedy biegamy naturalnie warto żebyśmy dostarczyli do organizmu jak najwięcej tlenu. Warto więc odsłonić łydki i uda, żeby jak najwięcej tlenu dostało się do organizmu przez skórę. Innym powodem dla którego warto biegać w krótkich spodenkach (oczywiście nie na mrozie) jest fakt, że wiatr schładza nam mięśnie i mniej się męczymy korzystając z naturalnego wiatraka. :-)



KILOMETRARZ
Część osób pyta ile kilometrów trzeba przebiec w FiveFingersach, żeby wystartować na zawodach. To jest pytanie bardzo podobne do pytania „Ile godzin trzeba wyjeździć żeby zdać egzamin na prawo jazdy?” albo „Ile kilometrów trzeba przejechać żeby zostać dobrym kierowcą?”. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na te pytania, ponieważ jak każdy kierowca jest inny tak samo każdy biegacz jest inny, ktoś może dużo jeździć rowerem, mieć wyrobiony dobry krok i szybciej się przestawi a komuś innemu zajmie to więcej czasu. Poniżej przedstawiam zestawienie moich biegów na zawodach od 6km w górę z uwzględnieniem FiveFingersów oraz biegania na boso.

Rok 2014
Lp.
Nazwa biegu
Dystans
Rodzaj
Buty

Bieg siedmiu szczytów
47 (DNF)
góry
SPYRIDON MR


Bałtycki Maraton Brzegiem Morza
42
piasek
brak


Wrocław Maraton
42
ulica
BIKILA LS


Maraton Warszawski
42
ulica
BIKILA LS


Nocny Wrocław Półmaraton
21
ulica
BIKILA LS


Toyota Wałbrzych Półmaraton
21
ulica
BIKILA LS


Półmaraton Piastowski
21
przełaj
SPYRIDON MR


Jubileuszowy Bieg Uliczny KS AZS Politechniki Wrocławskie
6
ulica
SPYRIDON MR

Podsumowanie od czerwca 2014
BIKILA LS – 126km na zawodach
SPYRIDON MR – 74km – na zawodach
Na boso - 42km

Rok 2015
Lp.
Nazwa biegu
Dystans
Rodzaj
Buty


Bieg siedmiu szczytów
65 (DNF)
góry
SPYRIDON MR


3xŚnieżka = Mont Blanc
57
góry
SPYRIDON MR


Górska Pętla UBS 12:12
48
góry
SPYRIDON MR


Mammut – Sky Marathon 1xBabia
42,5
góry
SPYRIDON MR


Maraton Jelcz-Laskowice
42
ulica
BIKILA LS


Wrocław Maraton
42
ulica
BIKILA LS


Półmaraton Ślężański
21
ulica
BIKILA LS


Nocny Wrocław Półmaraton
21
ulica
BIKILA LS


Półmaraton Wałbrzych
21
ulica
BIKILA LS


Bałtycki Półmaraton Brzegiem Morza
21
piasek
brak


Półmaraton Piła
21
ulica
BIKILA LS


Bieg Wielkiej Wyspy
15
przełaj
SPYRIDON MR


10 Artemisu
10
przełaj
SPYRIDON MR


Bieg Trzech Wież
10
ulica
BIKILA LS


Przewietrz się na Olimpijskim
10
przełaj
SPYRIDON MR


Bieg Mikołajkowy
10
przełaj
SPYRIDON MR


Złotnickie Biegi Przełajowe
6
przełaj
SPYRIDON MR

Podsumowanie 2015
BIKILA LS – 178 km na zawodach
SPYRIDON MR – 263,5 km – na zawodach
Na boso – 21km

Rok 2016
Lp.
Nazwa biegu
Dystans
Rodzaj
Buty


Bieg Kreta
110
góry
SPYRIDON MR


Ostrowski Półmaraton
21
ulica
BIKILA LS


Półmaraton Ostrzeszów
21
ulica
SPYRIDON MR


Zimowy Bieg Piasta
10
przełaj
SPYRIDON MR

Do kwietnia 2016
BIKILA LS – 21 km na zawodach
SPYRIDON MR – 141 km – na zawodach
Na boso – 0 km

Łącznie przebiegłam (z tego co pamiętam lub byłam w stanie sprawdzić na zdjęciach albo w opisach) na zawodach w latach czerwiec 2014 - kwiecień 2016
BIKILA LS – 325 km
SPYRIDON MR – 478,5 km
Na boso – 63 km
Do tego można doliczyć wycieczkę do rodziny kiedy się przebiegłam w BIKILI LS ok. 60 km, kiedyś na treningu w górach w SPYRIDON MR zrobiłam jakieś 25km po górach, jeszcze jakieś krótsze zawody i bieganie rekreacyjnie od czasu do czasu. Nie wiem dokładnie ile kilometrów przebiegłam w FiveFingers, ale myślę, że spokojnie ponad 1000 kilometrów w obu modelach łącznie, które jak najbardziej nadają się do dalszego biegania. :-) I niech mi ktoś powie, że bieganie naturalne jest drogie skoro buty na długo wystarczają?

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza