poniedziałek, 29 lipca 2013

Uzdrawiający bieg

„Starożytni Spartanie mówili: „Jeśli chcesz być silny – biegaj, chcesz być zdrowy – biegaj, chcesz być mądry – biegaj.”
Uzdrawiający bieg wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych, zmniejsza (spala) cholesterol, normalizuje przemianę materii, ciśnienie, poprawia pracę układu żołądkowo – jelitowego, wzmacnia kręgosłup, mięśnie, stawy. Bieg – to jeden z najlepszych środków podwyższenia odporności organizmu na różne infekcje, wspaniały czynnik pozwalający osiągnąć młodość i zdrowie. Wszystkie te cenne zalety biegu kilka lat temu zapewniły mu ogromną popularność. Jednak pojawienie się w prasie materiałów o tym, że uprawianie biegu może powodować różne choroby serca u większości zrodziło wątpliwości co do pożyteczności biegu. Chodzi o to, że wiele osób, które zaczęły uprawiać bieg, nie uwzględniło możliwości i specyfiki swojego organizmu, a tym samym naruszyło główną zasadę – zasadę stopniowego zwiększania obciążenia. Wielu zaczęło biegać nie po to, by zyskać zdrowie, a po to, by szybko zrzucić zbędne kilogramy. Niewytrenowany, zanieczyszczony organizm otrzymał zbyt dużą dawką obciążenia i nie wytrzymał...
Człowiek winien się starać wyrobić nawyk umiarkowania. To znaczy, że powinien przestrzegać umiarkowania we wszystkim, jedzeniu, piciu, wysiłku fizycznym itd.
Jakich zasad należy przestrzegać uprawiając bieg, żeby zyskać rześkość, młodość i zdrowie?:
1. Dopasujcie odpowiednie obuwie ze zgrubieniem pod piętą; nie bardzo ciasne, ale też nie za luźne.
2. Lepiej jest biegać po ziemi lub trawie (amortyzują bodźce). To wzmacnia mięśnie i stawy.
3. Biegając po asfalcie uszkadzacie sobie Państwo stawy, co z czasem może doprowadzić do
zapalenia stawów.
4. Jeśli wcześniej nie trenowaliście, przebiegnijcie najpierw 30 – 60 metrów, łączcie bieg
z chodem.
5. Biegnijcie lekko, swobodnie, maksymalnie rozluźniając mięśnie i maksymalnie skracając
krok, ważny jest nie sam efekt biegu, a ten drobny skok, chwila wysiłku dla wszystkich mięśni.
W odróżnieniu od ćwiczeń fizycznych podczas biegu odbywa się uderzenie na piętę, w wyniku czego kontruderzenie przemieszcza w górę strumień krwi w naczyniach. Taki hydromasaż wspaniale wzmacnia ścianki naczyń i zapobiega odkładaniu się w naczyniach cholesterolu, a w stawach soli.
6. Żeby lepiej się spocić, a przez to oczyścić organizm, należy biegać w ubraniu.
7. Po biegu należy poleżeć przez połowę czasu, który został spożytkowany na bieg.
Nogi należy ułożyć powyżej poziomu serca. Właśnie takie ułożenie ciała pomaga zapobiec zawałowi. Chodzi o to, że 70% krwi znajduje się poniżej poziomu serca i nie jest mu łatwo pompować ją do góry, tym bardziej, że podczas biegu krwiobieg zwiększa się i dlatego po biegu należy dać sercu wypocząć.
8. Biegać wieczorem należy w 2 – 3 godziny po jedzeniu.
9. Bieg zawsze powinien przynosić radość a nie zamieniać się w ciężką monotonną pracę.
10. Starajcie się biegać w samotności. Stan zdrowia i przygotowanie fizyczne są
u każdego człowieka różne, indywidualne. To wpływa na szybkość i tempo biegu. W grupie rozpoczynający mimo woli zwiększa tempo, co może negatywnie wpłynąć na jego zdrowie.
11. Biegajcie co drugi dzień, to daje maksymalny, uzdrawiający efekt w organizmie.”

Michał Tombak „Droga do zdrowia” Łódź 2000

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza